Er SEO den bedste form for markedsføring?

Uanset hvilken selskabsform man vælger, og hvor stor ens virksomhed er, findes der én afgørende fællesnævner: Man skal være synlig. Hvis man ikke bliver set, findes man ikke. Det kan helt konkret betyde, at den bedste idé i Danmark aldrig når frem til kundernes bevidsthed, og at virksomheden med den bedste service og de bedste produkter aldrig formår at generere den omsætning, som den har potentiale til. Typiske markedsføringskanaler er avisannoncer, tv-reklamer eller radiospots, og mange virksomheder vælger også at betale for at være synlige på internettet.

Sidstnævnte er ofte den bedste løsning. Forskellen i forhold til de andre kanaler er, hvordan man betaler, og hvad man får for pengene. En investering i bannere, der vises, når en bruger for eksempel går ind på et større nyhedsmedies hjemmeside, kan bære frugt, men der findes også en vis risiko for, at den pågældende bruger benytter et program, som blokerer for alle bannere og annoncer. Du betaler, men du bliver ikke set.

Samtidig skal man være opmærksom på, at internetreklamer kan give bagslag i den forstand, at en helsidesannonce, der dukker op på siden, netop som man skal til at læse en interessant artikel, kan skabe stor frustration. På den måde kan dit virksomhedsnavn blive forbundet med noget negativt. Det kan sammenlignes med reklamepauser midt i en film eller i forbindelse med en sportsbegivenhed. En virksomhed, der eksponeres på den måde, løber en stor risiko.

Der findes dog en anden type digital markedsføring, som giver dig langt mere valuta for pengene. Løsningen er SEO, og det skal vi kigge nærmere på her.

Den rigtige SEO-udbyder giver din virksomhed et løft

SEO betyder Search Engine Optimization og handler helt konkret om at optimere virksomhedens forudsætninger for at blive fundet via de søgemotorer, der anvendes på internettet, herunder primært Google. Som eksempel kan vi tage en virksomhed, der sælger økologisk juice. Dine produkter produceres i mindre skala og er langt bedre end konkurrenternes. Du kan dog se, at konkurrenterne – selv de mindre af dem – hele tiden har en højere omsætning end dig, hvilket får dig til at tvivle på din markedsføring. Du bruger penge på tv-reklamer og avisannoncer. Hvis man googler ”økologisk juice”, vises din virksomhed ikke på nogen af de første sider. Det gør dine konkurrenter til gengæld.

Nu kontakter du så en SEO-udbyder. Du vil også være synlig og komme højere op på siderne end dine konkurrenter. Det er noget, som du er villig til at betale for, så du finder ud af, hvor mange der søger efter ”økologisk juice” om dagen. Kan du bare få en tredjedel af disse til at købe din juice, vil din omsætning stige markant.

Udbyderen går i gang med et kompliceret arbejde, som går ud på at ændre din hjemmeside og tilpasse den efter de algoritmer, som Google bruger til at afgøre, om din side er relevant for en kunde eller ej. Derudover begynder man at skabe links, man skriver forskellige artikler, og man sørger for hele tiden at dirigere trafik til din side.

Nu begynder der at ske noget. Klatringen mod toppen er begyndt, og pludselig dukker din virksomhed op på første side på Google, og du kan se, at efterspørgslen efter din juice stiger. Restauranter og caféer ringer og bestiller, forretninger indgår distributionsaftaler med dig, og privatpersoner sender e-mails med bestillinger. Din omsætning stiger markant – alt sammen til en beskeden pris, hvis man sammenligner med de samlede omkostninger, som du har lagt på annoncer og reklamer hvert år.

Hvordan søger du selv efter tjenester og produkter?

Den bedste måde at overbevise sig selv om, at denne form for markedsføring virker, og at SEO er et klogt valg, er at stille sig selv et enkelt spørgsmål: Hvordan søger jeg selv? Google er en etableret tjeneste, som benyttes af alle, uanset køn, alder eller søgning.

Du skriver, hvad du vil have, du præciserer by eller bydel, og du vælger et af de alternativer, du først får øje på – uanset om du leder efter en elcykel, en tømrer eller en virksomhed, der installerer jordvarme. Google er det oplagte valg og dér, hvor man skal være synlig som virksomhed.