LEI – ofte stillede spørgsmål

LEI-koder blev taget i brug i 2018, og eftersom de er et relativt nyt fænomen, er der stadig mange, der har spørgsmål om koderne, hvordan de bruges, og hvad de egentlig indebærer. Her finder du svarene på nogle af de typiske spørgsmål om LEI. Spørgsmål, som ofte stilles af både banker og værdipapirmæglere.

Hvorfor blev LEI indført?

Registreringskoder til virksomheder, der handler med værdipapirer, er egentlig ikke noget nyt. I 2014 blev de obligatoriske på markedet for derivatinstrumenter. Sidan da har EU valgt at udvide kravet, så det i dag omfatter alle værdipapirer. Det primære mål er at gøre det nemmere for myndigheder at identificere købere/sælgere og beslutningstagere i handler med værdipapirer. I Danmark indebærer det for eksempel, at virksomheder, der tilbyder handel med værdipapirer, skal udlevere information om deres handler til Finanstilsynet.

Hvad er en LEI-kode?

LEI står for ”Legal Entity Identifier”. Det er en form for ID-nummer, som er knyttet til en aktør i en værdipapirhandel. Det gælder for alle juridiske enheder.

Hvad er en juridisk enhed?

Med en juridisk enhed menes der ofte en juridisk person.  Det kan være en virksomhed, en organisation, en fond m.m.

Hvordan registrerer jeg en LEI?

Hvis du har fået en LEI-kode, skal du kontakte din bank og oplyse dem om koden. Derefter hjælper de dig med at registrere den, så dine transaktioner kan spores. Hvis du ikke har en LEI-kode, skal du først ansøge om at få udstedt en.

Gælder de samme regler for enkeltmandsvirksomheder?

Både ja og nej. Hvis der handles med derivater, kræver det en LEI-kode, men hvis der kun handles med andre værdipapirer, er det ikke nødvendigt at have en LEI-kode. I så fald er det nok at have et CVR-nummer.

Hvad sker der, hvis handlen foregår via et kapitalforsikringsdepot?

Ifølge Finanstilsynet er det den juridiske person, der ejer værdipapirerne, der er ansvarlig for at have en LEI-kode. I dette tilfælde er det altså forsikringsselskabet, der er den ansvarlige og er underlagt kravet om LEI-kode. Hvis en virksomhed handler med værdipapirer via et kapitalforsikringsdepot, behøver virksomheden altså ikke at bekymre sig om LEI.

Hvad sker der, hvis virksomheden ikke skaffer en LEI-kode?

Virksomheder, der ikke har en LEI-kode, vil efter den 3. januar 2018 ikke længere kunne handle med værdipapirer. Det vil ikke engang være muligt at sælge eller flytte værdipapirer, som man havde, inden denne regel blev indført. For at få adgang til disse er man altid nødt til at anskaffe sig en sådan kode. Derudover bliver man udelukket fra emissioner og lignende. Det eneste, man kan handle med, er ETF’er, da handel med disse ikke kræver en LEI-kode.

Hvordan får jeg en LEI-kode?

Der findes flere autoriserede LEI-udbydere. Man skal altid henvende sig til disse, da det har vist sig, at flere bedragere har udnyttet virksomheders uvidenhed og narret dem til at betale for værdiløse certifikater og koder.

På udbydernes hjemmeside udfylder man oplysninger om virksomheden. Derefter foretages betalingen i henhold til udbyderens prisliste. Priserne kan variere lidt fra udbyder til udbyder.

Når registreringen er gennemført og behandlet, og betalingen er registreret, vil der blive udsendt en kode.

Har du spørgsmål? Så henvend dig til den virksomhed, hvor du primært handler med værdipapirer, da de har bedst mulighed for at svare dig.